DE LA VILLE DE PARIS.
283
[i57i]
derye(1), des couleurs du Roy, et d'une mesme pa-reure, conduictz par l'ung de ses lieutenans, accom-paignez de bon nombre de tabourins ct fiffres; et cinquante à cheval, tous bien armez, montez et cquippez, portans chacun la couple de pistolles, ayant sayes de broderyes, de mesme couleur et pareure que les gens de pied, excepté qu'ilz estoient plus richement esloffez.
A la'teste desquelz estoit le seigneur Testu, Che­vallier du Guet, armé d'ung fort riche corps de ouv­rasse, revestu par dessus d'une casacque de veloux rouge cramoisy, haulte couleur, chamarré de cordon d'argent, ayant ses paiges .et lacquais de mesme livrée, accompaigné de ses aultres lieutenantz et guydon. Et tant lesd, hommes à cheval que de pied avoient leur devise accoustumée, qui est une estoille devant et derriere.
Venoient après les unze vingtz sergens à piedz, tous habillez d'une pareure ct des couleurs du Roy, dont les deux tiers harquebuziers tous morionnez, et le reste picquiers armez de corselelz blancs, excepté dix ou douze portans hallebardes à l'entour de l'en­seigne, accompaignez de bon nombre de tabourins et Affres, marchans cinq à cinq.
Tous suyvans les quatre sergens fielTez à cheval, d'une mesme pareure.
Et consecutivement, les cent Notaires, suyviz des trente deux Commissaires du Chastelet, vestu/, de robbes longues et de sayes de veloux ou salin noyr; etaprèseulx les Audienciers dudict Chastelet, achevai.
Les sergens de la douzaine de la garde du Prevost de Paris venoient après, à pied, habillez de leurs haulquelons d'orfebvrie à la devise du Roy.
Le Prevost de Paris venoit après, fort bien monté et richement armé et habillé, ayant deux pages de­vant luy portant, l'un son armet et l'aultre ses gan-teletz, et son escuyer au milieu, tous montez sur braves chevaulx d'Espaigne.
Ledict Prevost estoit suivy des trois Lieutenantz civil, criminel et particullier, portans robbes de es-carlatteet dessus chapperons de drap noir à longues
cornettes, comme aussy faisoient les deux Advocatz et Procureur du Roy, lesquelz marchoient les pre­miers rangs, avec les vingt quatre Conseillers dudict Chastellet; à la suitte desquelz estoient aulcuns des plus notables et fameux advocatz et procureurs du­dict siege.
Tous suyvant, estoient les sergens à cheval avec leurs enseigne et guydon devant eulx, tous habillez d'une pareure et des couleurs du Roy, ayant chacun la couple dc pistolles.
Ceulx là passez, venoyent Messieurs de la Justice, eu l'ordre qui ensuict:
Et premierement les Generaulx des Monnoyes, ayant leurs six huissiers devant eulx avec le greffier, suiviz des deux Presidens, portans robbes longues de satin noir'2', et lesd. Generaulx, de damars ou taffetas noir, partie desquelz de robbe longue et le reste de robbe courte, accompaignez des principaulx officiers de la Monnoye et changeurs de ladicte Ville.
Les gens de la Court des Aydes venoyent après, proceddez par leurs huissiers et greffier, dont les Presidens portoient robbes de velours noir, avecq les­quelz marchoit le General des finances en la charge de Paris, vestu d'une robbe de satin noir; et quant aux Conseillers, de robbe d'escarlatte et chaperon noir <3>, suiviz des esleuz et aultres officiers des Gre­niers à sel de lad. Ville.
Tout suyvant, venoient Messieurs de la Chambre des Comptes, ayant aussy leurs huissiers devant èulx et leurs deulx greffiers consecutivement, portans robbes de damars noir; après lesquelz marchoient les six Presidens, vestuz de longues robbes de velours noir, les maistres de satin, les correcteurs el audi­teurs de damars et taffetas noir, suiviz d'aulcuns des officiers comptables de ladicte Ville, aussy hon­nestement vestuz.
Messieurs de la court de Parlement, souveraine de ce Royaulme, marchoient après en l'ordre qu'ilz ont accoustumé, ayantz devant eulx leurs huissiers que suyvoient les quatre Nottaires et Greffiers crimi­nel et des presentations, vestuz de robbes d'escar­latte; le Greffier civil après eulx, seul'4', portant sa
(1> Furetière définit le mandille une sorte de manteau, ttque portoient il n'y a pas longtemps les laquais et qui les faisoit distinguer des autres valets-. Il était de 1rois pièces, dont l'une pendait sur le dos et les autres sur les épaules.
(s) Dans la relation de l'entrée de Henri II, il n'est question que d'un Président. Il est vêtu de velours noir, et les Généraux, do satin de la mème couleur. (Begislrcs, t. III, p. 167.)
(3) Les Conseillers se nommaient encore Généraux sur le fait des Aides en 1549. I-- étaient vêtus de robes rouges d'écarlate, portant le chaperon sur l'épaule, noir, à bourrelet. (Ibid.)
<4' Contrairement à un usage constant, le Greffier civil du Parlement n'a transcrit sur les registres de la Cour aucune relation des entrées de Charles IX et de la reine Elisabeth.
36.